tirsdag, januar 05, 2016

The road to become a better runner

God kveld.

Jeg sitter her i sofaen da, med en kopp te og er strålende fornøyd etter å ha gjort årets første treningsøkt. Tja litt sent i kanskje, men sånn er det når jeg starter året med å være syk. Idag var jeg bare fast bestemt på at jeg er frisk nokk til å starte å trene lett. Jeg savner liksom å være ordentlig trøtt når jeg legger meg, blir gærn av all den overflødige energien som skulle vært brukt på trening. 

Og i år blir det andre boller når det kommer til treningsrutinen. Jeg har for første gang en slags treningsplan, og jeg kjenner jeg gleder meg litt til å teste den ut. I delvis samarbeid med fysioterapeuten min har jeg laget meg en plan over ukene frem mot Trondheimsmaraton 2016 som sier hvordan jeg skal trene. 

Jeg skal blant annet styre treningen min slik at kroppen min blir vandt med at etter ett par uker normal trening, kommer det til komme tunge uker. Slik skal jeg få en topp den uken maratonet er, og dermed være i en slags "toppform". Jeg skal ha treningsøkter med temaer som sier hva jeg skal trene. Og jeg skal trene alt. Ikke bare løping og styrke. Jeg skal trene mobilitet og restitusjon også. 



Temaene er treningsformer som en løper bør trene. Siden jeg trener mot en langdistanse må jeg trene langkjør, men jeg skal ikke legge hastighetstrening på hylla. Jeg trenger utholdene styrke, men også eksplosiv.  Mobilitet og restitusjon er viktig for å holde maskineriet i gang. 

Så dermed sier denne planen at jeg i denne uken skal trene styrke, mobilitet og løping. Men den sier det litt mer detaljert; jeg skal trene utholdende styrke, dynamisk mobilitet og langkjør. Neste uke er helt lik, men uken etter der er det intervalltrening, restitusjon(Gange, foamroller, behandling m/ball ect.) og mobilitet. I uke nr fire er det hastighetstrening, max styrke og restitusjon. Og sånn fortsetter det videre. 



Som dere ser så sier den ingenting om HVA jeg skal trene, bare hva som er temaet. Jeg har laget meg forslag på hva en utholdende styrkeøkt kan være, jeg har og ett opplegg fra fysio om va en dynamisk mobilitetsøkt kan være. Men jeg har bestemt meg for å ikke sette meg helt i bås. Det er jo det som har vært grunnen til at jeg aldri har hatt et fast treningsopplegg, jeg vil ikke føle at jeg er helt fastlås. Jeg tror derimot at dette kan fungere ganske bra. Det blir spennende å se iallfall, og jeg kommer nok til å holde dere oppdatert ;)

p.s. Dette er trening tilrettelagt til løping og meg. Ikke kopier, men forhør deg med noen som kan tilpasse ett opplegg til deg personlig. 

Today I did my first workout in 2016, and it feels good! I am a bit late, but that is what happens when I start the year with being sick. Today I firmly decided that I was well enough to start out my new training regime. For the first time ever I have a plan on what I will do every week until I will participate in a half-marathon run early in september.

With some help from my physiotherapist, I have made this plan to help me become a better runner. It said how I should train; long distance running, speed, mobility, restitution ect. It does not however say anything about what exercises I should do. I don't want to be that tightly bound. But I will learn on the way, and I think it will be really interesting. I am pretty excited to become a better runner! 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Gjerne legg igjen en kommentar her! ;)