søndag, januar 03, 2016

First cup of Coffee

Formen kommer seg sakte men sikker, slim, hoste og snørr sitter enda men hodet føles i det minste bedre. I dag lagde jeg meg kaffe bare fordi jeg ville endelig ha årets første kopp, ikke fordi jeg hadde så veldig lyst på. Det er det kjipe med kaffe, det smaker ikke særlig godt om du er syk. Det var liksom ikke slik jeg så for meg at 2016 skulle starte. Her har jeg hatt langhelg, hele 3 fridager, og hva har jeg fått gjort? Fint lite, jeg har bare måttet ligge på sofaen og prøvd å hente meg inn igjen. 

Dermed har jeg også fått mye tid til å tenke over nyttårsforsettene for 2016. Ja jeg må jo ha noen i år også. Det er jo litt greit å sette meg noen mål for året, og se hva jeg kan få til. Kanskje har jeg glemt dem i det vi bikker over til juli måned og kanskje ikke. Jeg tenker som så at vist det er noe jeg virkelig vil glemmer jeg det heller ikke. 



Så hva har jeg egentlig lyst til å få til i 2016? 

• "Do what you love, love what you do"

Dette var en frase som nærmest fulgte meg hvor enn jeg gikk på universitetet i Wolverhampton, det ble på en måte mottoet for året utenlands. Hvem som først sa det, og hvor det er hentet ifra aner jeg ikke. Men beskjeden er så viktig. Gjør mer av hva du elsker, og elsk det du gjør. Jeg ønsker å gjøre mer av det jeg virkelig liker, samtidig ønsker jeg å lære meg å like det jeg gjør. Gjerne det jeg ofte kan se på som dritt å gjøre. Om jeg lærer meg hvorfor og viktigheten av det, kan det hende jeg ender opp med å faktisk like det. 

Det behøver ikke være så forbanna tungt å gå ut med søpla, bare for å ta ett lett eksempel. Det er en av de værste "husarbeid" tingene å gjøre jeg vet om. Men jeg vet hvor viktig det er, jeg vet også at om jeg bare kler på meg og går ut, får jeg samtidig litt frisk luft. Og det er kanskje ikke så dumt? Kanskje kan jeg gå meg en tur også? Etterpå kan jeg sette meg ned med te og en god bok.



• Bli en bedre utgave av meg selv

Jeg har ikke gått like hardt inn for å forbedre meg enn hva jeg har gjort de siste årene. Livet har gitt meg mange grunner til at jeg vil være bedre. Jeg har en jobb jeg elsker, en sjef jeg respekterer. Jeg har en fantastisk vennegjeng og flott familie. Jeg har en mann som nettopp har bevist at han faktisk vil bli gammel å grå sammen med meg. Jeg har mange gode grunner til å utvikle meg selv. Og det betyr at jeg må gå inn i meg selv og reflektere over handlinger, evaluere og forbedre. 

Ja jeg vil jobbe med meg selv, det betyr ikke at jeg ser på meg selv som en dårlig person. Ingen er perfekte, det er heller ikke det jeg søker å bli. Bare en bedre utgave. Jeg har en lang liste med pluss og minus. Mange flere plusser en minuser så klart. Minuser som skal flyttes over til plusser, og plusser som kan bli bedre. Jeg er bare et menneske, men i det minste er jeg bevist over mine egne handlinger.  



• Løpe mer.

Her kunne jeg ha laget meg et typisk forsett angående trening, men jeg syntes at det å løpe mer hørtes langt enklere ut. Å løpe mer skal godt gjøres å ikke klare. Jeg har jo en tanke om å løpe halvmaraton i september og en plan om å legge treningen min til rette etter det. Jeg ønsker å bli en bedre løper. Jeg er likevel fornøyd så lenge jeg får løpt mer, å løpe er noe jeg elsker å gjøre! 

• Være mer kreativ

Det går egentlig hånd i hånd med å gjøre mer av hva jeg elsker å gjøre. Det jeg elsker å gjøre inkluderer mange kreative ting. Strikking, skriving, fotografering, blogging, baking osv. 

• Effektivisere

Å være mer effektiv med tiden min trenger jeg å være om jeg ønsker å kunne sette av mer tid til det jeg elsker å gjøre. Nei, det handler ikke om å stresse og prøve å få gjort mest mulig før dagen er omme. Det handler om å prioritere, gjøre ting i riktig rekkefølge. Og kvitte seg med unødvendige tidstyver. Xbox er en tidsstyv om jeg setter meg ned med den og spiller før jeg f.eks har tatt oppvasken. Sjansen for at jeg tar oppvasken den dagen er ørliten når tiden flyr av gårde til spilling. Har jeg lyst å spille etterpå, ja da gjør jeg det. 

Internett kan også fort bli en tidstyv om jeg har satt meg ned for å blogge, men roter bort tiden på å sjekke ut ditt og datt på diverse sider. Mobilen er en tidstyv om jeg egentlig har lagt meg for kvelden men ligger å skroller meg igjennom diverse medier. Det handler om rekkefølgen, og der kan jeg bli flinkere.

• Å være en bedre matmor

Denne hører litt til det å være en bedre utgave av meg selv, jeg trenger å forbedre meg når det gjelder min rolle som matmor.  Jeg er synker ofte ned i gropen av dårlig samvittighet. Selv om jeg har en katt som hater børsting, og av den grunn har fått fæle klumper på magen, betyr det ikke at jeg gjør en dårlig jobb. Det jeg dermed kan være flinkere til er å prioritere i riktig rekkefølge og få litt bedre tid til de to loddne dottene mine som er der for meg - hver dag. 

Kanskje er dette litt rare mål å ha, ikke vet jeg. Det er uansett hva jeg har fundert over i det siste, ting jeg vil forbedre. Nei, det var ingen mål i år om å spise mindre godteri, spise mindre sukker, være sunnere osv. Det er jo en naturlig ting å ønske etter en sukkerbelastet høytid som julen er. Jeg gjør det enklere i år, jeg vil rett og slett bare kutte på mengden unødvendig sukker jeg, uten å ha det som noe forsett for et bestemt år. 



Oh how great isn't it to spend the first 3 days of 2016 sick on the couch? Well, I am starting to feel better, I even had a cup of coffee today just because I wanted it. Being sick has given me extra good time to think about this years resolutions, and I thought I would share them with you.

• "Do what you love, and love what you do?"
• To improve myself
• To run more
• To be more creative
• To be efficient 
• To be a better owner to my cats

Pretty clean this year. I simply avoided anything related to food because that is something that comes naturally after a holiday filled with sugar. Of course I want to eat better and consume less unnecessary sugar, but it doesn't have to be a new year resolution. 

So, what are yours? 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Gjerne legg igjen en kommentar her! ;)