torsdag, november 26, 2015

A creative daily life

God Torsdag morgen!

Ja, jeg sitter nokk en gang her og hører på folk som jobber på taket. Litt mindre irritert idag fordi jeg kom meg opp en hel halvtime før de begynner å jobbe. Litt mer irritert fordi jeg ikke har fått i meg første kaffekopp enda. Så da er jeg vel like irritert som vanlig. HAh. Neda, sitter med dagens første kaffekopp i hånda så klart. 

Jeg har sittet her på morgenkvisten å fundert på hvordan jeg kan være litt mer kreativ. Jeg har levd et veldig kreativt liv da jeg studerte interiør design, og jeg har alltid likt å få kreativ input. Inspirasjon. Og det å være fascinert av noe. Jeg har desverre lagt mange av de vanene i fra meg, og helt ærlig synes jeg det er litt trist. Jeg har lenge følt at jeg burde ta ett tak i det. 

Så i kjent stil har jeg laget meg en liste med noen punkter om hva jeg kan gjøre. Deler den selvfølgelig her. Det kan jo være noe jeg nevner som får dere til å tenke "ah, det skal jeg og gjøre". 


Få en mer kreativ hverdag.


• Lese kreative tekster:

Jeg er veldig glad i å lese, og jeg liker å lese ting med mening. Så lagt det ikke er en god sci-fi/fantasy bok så klart. Grunnen til at jeg liker nettopp de sjangrene er jo det kreative bak. Jeg blir stadig vekk fascinert over hvor mange forskjellige universer folk kan komme opp med. Men, med kreative tekster mener jeg å lese noveller, blogg innlegg, intervjuer, livstilsartikkler osv. En kort tekst som gjør at jeg sitter igjen med ett inntrykk, og inspirasjon.

• Oppsøke inspirasjon:

Er det noe jeg nesten ikke gjør, så er det å oppsøke inspirasjon bevist. Det gjorde jeg mye før, så jeg vet hvilke nettsteder jeg kan hente frem. Det finnes drøssevis av design nettsteder som har som formål å dele inspirasjon og design videre. Som designstudent var noe av det mest spennende jeg viste å søke etter  og lære om nye innovative materialer og ny bruk av tradisjonelle materialer. Noen av sidene jeg brukte daglig før var: Thecoolhunter.co.uk, designboom.com og Architonic.com.


• Lær en ny ting, daglig:

Det kan være ett ord på spansk, fakta om planeten venus, om en kunstform, historie, noe du hører på radio du får lyst å vite mer om. Det kan være så utrolig mye. Det kan til og med være noe i forbindelse med jobb. Jeg tenker at vi hører noe ganske ofte om noe som interesserer, men vi går sjeldent inn for å lære mer. Dette synes jeg er rart, men det å ville vite mer er kanskje en egenskap, som blant annet jeg har. Og jeg  synes det er en ganske viktig egenskap hos kreative mennesker. Jeg pleide før å skrive en liste om ting jeg ville lære meg, og plukke ut en ting å lære når sjansen bydde seg. Det trenger jo ikke være hver enseste dag jeg selv tar initiativ til det. For jeg lærer utrolig mye nytt på jobb. Livet er en evig skole er det ikke det? 




• Oppsøke historie:

Historie er viktig. Både for å vite hvor vi kommer fra, hvorfor ting er som de er, og for utviklingen. Historie er viktig for design. Historie kan inspirere. Jeg har alltid hatt noe ekstra for faget på skole, og generelt ellers. For eksempel, hvis jeg hører om en historisk person eller eldgammelt samfunn jeg fatter interesse for, søker jeg det fort opp og vil lære mer. Du har stilhistorie, både for interiør og for arkitektur. Designhistorien om bilen. Historien om hvordan ett ikonisk bygg var reist. Det er så mye! Historie er et viktig sted å hente inspirasjon, og noe som kan booste kreativiteten. 


• Ta tak i en hobby:

Ikke tid til en hobby? Vel, jeg har utrolig ofte følt det sånn etter å ha fullført interiør studiet. For mens jeg studerte holdt jeg på med en hobby pluss at jeg sjonglerte med flere. I en kreativ prosess er det utrolig deilig å bare kunne svitsje til en annen hobby for å få ett lite pusterom. Mens jeg studerte heklet jeg hårpynt og accessories, jeg malte bilder, jeg skrev tekster, jeg strikket skjerf, jeg piffet opp klær med studs og diverse, jeg tegnet, tok masse bilder osv. Helt utrolig at nå som jeg er i arbeidslivet gjør jeg ingen av delene. Jeg føler kanskje at jeg har litt mindre tid, det blir lenge imellom hver gang jeg tar frem en hobby. Men, behøver det å bety at jeg ikke kan holde på med dem? Nei. Derfor har jeg bestemt at jeg skal strikke meg ett skjerf i løpet av desember. Vi starter der. 


• Ha de rette verktøyene:

Ett veldig viktig punt. Selvfølgelig kan jeg bare sitte der å tenke kreativt, men det er utrolig deilig å sette kreative tanker til verks med de rette verktøyene. Og jeg har ganske mange for hånden akkruat nå, så det er ingen unnskyldning der. Jeg har penn og papir, jeg har en data, ett speilrefleks kamera. Jeg har maling- og tegneutstyr. Jeg har garn, hekklekroker og strikkepinner. Jeg har ganske mye egentlig, og er det noe jeg mangler kan det skaffes.





• Se omgivelser med lupe:

Det er mange kreative impulser i omgivelse, om vi bare har tiden til å se oss rundt ekstra nøye. Studer omgivelsene! Se på fargevariasjonen i barken på trærne eller prøv å forstå ett mønster. Oppsøk turstier studer det som er rundt deg. Finn de små detaljene i noe du liker. Prøv å sett ord på dem, eller få dem frem i et bilde. Eller tegn dem! Å være kreativ handler ikke bare om å skape, men å forstå hvorfor noe er som det er.


• Koble av:

Igjen, å være kreativ handler ikke om å være god til å tegne eller male. Det handler ikke om å være god på noe. Jeg får oftest en ide når jeg slapper av. Å jage etter noe resulterer sjeldent i noe bra. Før gikk jeg alltid rundt med penn og papir, slik at jeg kunne skrive ned det jeg kom på mens jeg koblet av med musikk på bussen. Hvor mange ganger har jeg ikke kommet på løsningen på design problemet i ett interiør jeg lagde mens jeg lå i sengen å skulle til å sove. Da var det bare å hoppe opp og notere det ned. Jeg bearbeider ofte kreative impulser når jeg slapper av med en god bok, eller en kopp te. Eller mens jeg mediterer eller går tur. Så dette er også et viktig viktig punkt!


Så hva tror du? Kommer du til å ta med deg noen av disse punktene? Jeg er iallfall glad jeg har skrevet dem ned, satt ord på det, slik at jeg nå kan se tilbake på hva det var jeg tenkte hver gang jeg tar meg selv i å føle mangel på kreativitet igjen. 

Til slutt så vil jeg bare si; bryt de daglige mønstrene, det kan komme mye kreativt ut av det ;)




Here's a list of what I want to do more of in order to get a more kreative daily life. I did all these while studying interior design, and I want to start doing them again. 

• Read creative text like short stories, blogs, interviews, articles. 
• Seek inspiration through design sites as thecoolhunter.co.uk, designboom.com and architonic.com
• Learn something new, daily or as often as possible.
• Seek out history that pokes an interest
• Start with hobbies again
• Have the right tools, and use them
• Look at the environment through a magnifying glass
• Relax - thats when ideas ofte pops up!

So, break the daily patterns, great ideas will come out if it :)



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Gjerne legg igjen en kommentar her! ;)