mandag, september 14, 2015

Thoughts on thoughts



Tenker du noen gang litt mye? Det gjør jeg. Og da mener jeg ikke å tenke mye som i å overanalysere noe som har skjedd eller å gruble over noe uungåelig. Det jeg mener er å tenke, å la hjernen få vandre sine egne baner. Å la ubeviste tanker komme opp til overflaten. Å spille videre på en liten tanke og la den bygge seg opp til noe interessant.

Jeg tenker innmari mye til tider, jeg kan mer eller mindre ha lange samtaler med meg selv om noe. Det kan starte med en liten tanke som assosiaoseres til noe og leder meg videre.  Det er innmari befriende og deilig, og jeg kan gjøre det hvor som helst. Så lenge jeg kan stenge verden ute med musikk på øret så kan jeg vandre vekk. Jeg kan sitte i lange stunder å bare la tankene vandre, og plutselig kan jeg finne en løsning, komme på noe kreativt eller rett og slett innse noe jeg ikke hadde innsett før. Andre ganger får jeg bare en avslappet og god følelse i kroppen.



Noen ganger gjør jeg det med en intensjon, andre ganger begynner bare tankene å drifte og tiden kan finne på å løpe fra meg. Enkelte ganger kan jeg rett og slett kjenne at jeg trenger å gjøre det. En slags sinnstemning og følelse i kroppen som ber meg slå av verden utenom. Sånn som i kveld. Jeg skulle bare hjem å spise, slappe av med pusene og deretter gå å legge meg i sånn høvelig rimelig tid. Men neida, jeg lagde meg te og ballet meg inn i ett teppe, og mens jeg lot hodet vandre ordnet jeg meg en avslappnings-spilleliste på Spotify. Og tiden gikk.

Jeg har rukket å være hjemme i over 2 timer og på den tiden har jeg drukket to kopper med te og forsvunnet i min egen verden. Det er utrolig deilig å kunne slappe av på denne måten etter en 12-20 vakt. Men ingen sure miner her, for hvor mye rekker du egentlig før og etter en 12-20 vakt?  Det er noe helt annet å jobbe denne vakten på en hverdag, enn hva det er på lørdager når du har fri dagen etterpå. Hele dagen blir veldig meningsløs og jeg føler nesten aldri at jeg får utnyttet en slik dag.

Så hvorfor ikke sette av litt tid til å slappe av? For jeg tror nå det at siden jeg allerede har koblet av, så vil ikke tankene begynne å vandre i alle retninger når hodet endelig treffer puta. Det slet jeg mye mer med før.



Jeg ser at å prøve å beskrive akkurat dette med ord er litt vanskelig. Det kommer ikke helt frem slik jeg vil, men la gå. Jeg er interessert i kropp og sinn, i det å tenke positivt, ha kontroll over tankene, og det å bruke energi riktig. Jeg digger å lese bøker og høre på lydbøker angående dette. Så det er nokk ikke siste gang det kommer ett innlegg om tenking.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Gjerne legg igjen en kommentar her! ;)