fredag, september 25, 2015

Cut it in half

Åh, fredags morgen og nokk en gang kan jeg faktisk glede meg til helg etter en senvakt. Så jeg sitter er med en kopp chili kaffe og slapper litt av før jeg skal drege frem støvsugeren. Men først vil jeg prate om noe jeg har tenkt på en stund, men som ble en alvorlig tanke i går da jeg fant den perfekte hårfrisyren - jeg har nemlig lyst å klippe det kort. 

Ja, det har driftet i tankene mine å bare klippe av en del av håret. Få det litt lettere i hverdagen. For til tross for at jeg har brukt flere år på å spare så blir jeg jo lei av å ha den samme hårfrisyren. Jeg har aldri, absolutt aldri, vært redd for å klippe meg eller vært redd for at jeg kom til å angre. Men jeg må innrømme at jeg er litt beskymret nå. Jeg har jo aldri hatt så langt hår som nå. 

Så jeg måtte høre med venner rundt meg igår, og har både fått "do it" og "tenk deg om to ganger nå" til svar. Så jeg går rundt å tygger på det enda, og prøver å finne fordeler og ulemper med å klippe meg. Dermed har jeg laget en liten liste på akkurat det.



Ulemper:


• Vil jeg angre?

Nei jeg tror egentlig ikke det. Jeg vil SAVNE det. Jeg vil savne hvordan det noen dager er helt greit å ha et hår som omfavner meg på kalde dager. Jeg vil savne hvordan jeg kan legge hånden bak på ryggen og ta på håret mitt. Jeg vil savne enkelte frisyrer. 


• Frisyrer jeg ikke kan gjøre

Jeg vil ikke kunne sette det opp i en bustete hestehale som er min go-to frisyre når jeg skal ut. Jeg vil ikke kunne sette det opp i en høy hestehale å flette det. Eller flette en lang fiskebensflette på siden. Men samtidig så er jeg forferdelig lat for tiden, jeg setter det ikke opp. Jeg orker ikke flette det. Det tar så himla lang til å krølle eller rette det. For i tillegg til å ha langt hår har jeg ett himla tykt hår.  Men det er greit med langt hår når jeg først vil gjøre en frisyre.


• Det må vokse ut igjen

Det er jo nettopp grunnen til at jeg aldri har vært redd for å prøve nye frisyrer. Det vokser ut igjen. Og ja det vil vel kanskje ta ett år om ikke lengre å få like langt hår som nå om jeg klipper meg. Men, håret mitt vokser så utrolig fort. Jeg er ganske sikker på at det vokser over 1cm i mnd. Men det vil likevell ta lang tid. 


• Koster penger

Som gubben sa, det er dine penger. Han mener vist jeg bruker mye penger på håret, og at mannfolk vil alltid synes at det er helt blåst å bruke så mye penger på hår. Da forstår han kanskje ikke hvor mye håret betyr for oss kvinnfolk, og hvordan håret har mye å si for hvordan vi føler oss. Men han har rett i en ting, jeg brukte nylig over 2000 spenn på å farge og stusse det. Skal jeg nå bruke 700 spenn til på å klippe det? 


Fordeler:

• Spare penger

Med kort hår vil jeg spare en god del penger. Jeg vil nærmest halvere mengde med shampoo jeg bruker, og da vil jo flasken holde dobbelt så lenge. Samme gjelder diverse hårprodukter, jeg vil ikke trenge å bruke like mye. Til og med en boks med dyr hårkur vil vare lengre. Og jeg vil kunne spare penger på hårfarge, for med å kutte hårlengden i halv, så vil jeg orke å farge det selv. Jeg elsker jo å farge hår selv.


• Spare tid i dusjen

Kort hår er bra for miljøet! Jeg vil bruke kortere tid i dusjen, til tross for at jeg må la lilleshampoo og hårkurer funke. Jeg vil bruke mindre varmtvann. Noe som jeg tror gubben vil sette pris på. Ikke bare vil jeg slutte å bruke evigheter på badet, det vil også være igjen varmtvann til han. Det vil og ta meg kortere tid om jeg trenger å dusje om morgenen, eller før vi skal på middag/bursdag/fest osv. Ett kjempepluss!


• Friske opp utseendet

Å klippe det slik som jeg tenker vil gi meg en helt ny look. (link til frisyre her) Og det uten å barbere sidecut eller klippe pannelugg. Jeg synes virkelig den frisyren jeg ønsker både er classy og feminin. Og den kan lett bli edgy og rocket. Og jeg føler jeg er veldig klar for å få en ny look.


• Kort tid å style! 

Se på videoen jeg linket til i forige punkt, så enkelt er det å style! Vil jeg ha det rufsete en dag er det bare å gre det, gripe tak i tørrshampooen og rufse det litt til. Vil jeg ha en er clean look vil det ta meg 5 minutter å rette det ut. 


• Nye frisyrer

Til tross for at det blir mange frisyrer jeg er vandt med nå som jeg ikke kan gjøre, vil det være mange nye frisyrer jeg kan prøve ut. Kort hestehale for eksempel, også nevnte jeg jo noen i punktet over. Jeg vil nokk komme på flere frisyrer når jeg først har klipt det





Noen som kommer på flere fordeler og ulemper? Gjerne kommentere og fortelle meg. Og ikke minst, fortell meg hva dere synes! Grønt lys eller rødt lys? Haha. 

3 kommentarer:

Gjerne legg igjen en kommentar her! ;)