tirsdag, april 12, 2016

My farthest run so far; 12km!

God kveld!

I dag var jeg og løp mitt lengste løp noen sinne, og jeg har litt lyst å skrive litt om det før jeg tar kveld. Jeg innså nettopp at jeg ikke får opp kartet på grafen fordi jeg har glemt å ha GPS'en på, leksen er lært til neste gang... 


Iallfall planen min var å løpe etter maratonløypa til Trondheims maraton. Det er jo en løype jeg må gjøre meg litt kjent med, og etter å ha løpt den idag må jeg si jeg kjenner det blir tungt å skulle løpe den hele to runder. Jeg fikk nå uansett trent ganske godt i dag på å holde ut, for jeg holdt ut hele 12 km bortsett fra den lille pausen jeg hadde da gubben ringte. 

12km er det lengste jeg noen sinne har løpt, og det klarte jeg på 1 time og 10 minutter. Eller, litt under det faktisk, for jeg fikk ikke stoppet trackingen til appen med det første. Samtidig som jeg sprang mitt lengste løp sprang jeg og min raskeste mil på 58 minutter. Hele løpet fikk til slutt en gjennomsnittsfart på 5 minutter og 49 sekunder. Men jeg er veldig imponert over å se at farten på 7 av 12 kilometer faktisk var under 5 minutter og 45 sekunder. Sjekk siste kilometeren da! (ps. Jeg elsker å bruke Nike + runner appen!)

Jeg tøyde ut både før og etter, men var spesielt nøye etterpå. Da fikk leggende kjørt seg godt siden jeg i det siste har fått opp øynene for å forebygge mot typiske løpeskader i leggen også. Leggene jobber mye under løping og det er ikke bare styrke og utholdenhet som gjelder, men faktisk er bevegeligheten i ledd like viktig. Jeg har og fått øynene opp for at det er på tide med nye løpesko. Å løpe på slitte sko er virkelig fy-fy.  


Today I ran my farther run ever,  12km! I made it in 1 hour and 10 minutes which felt pretty good. I also ran my fastest 10km in 58 minutes. I had an average pace at 5 minutes and 49 second, but I ran 7 out of 12 km on a time under 5mins and 45 sec pr km. And look at the last km where I really pushed myself. I am pretty impressed of myself. 

After a good run like this I spent almost an hour stretching out taking particularly care of my calfs and legs. Ensuring full movement in my ankle is just as important as the hip. Movement in general is equally important for a runner as strength and endurance.  But I really do need new shoes!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Gjerne legg igjen en kommentar her! ;)