lørdag, februar 13, 2016

Training to become a better runner; Update.

God lørdag!

Jeg sitter her og kjenner hvordan en tung treningsuke føles i kroppen. Så da tenkte jeg like så godt jeg kunne fortelle litt om hvordan det har gått så langt med treningsopplegget. 

Jeg startet med 5 uker med normal treningsmengde, det vil si 4 treninger totalt i uken inkludert overkroppsøkten. Det er en treningsmengde jeg er veldig vandt meg, og noe jeg som regel får til uansett hvordan uken ser ut. Det har gått veldig greit og kroppen har vært med hele veien. Det å ha en plan som forteller meg hva jeg skal trene har fått meg til å gjennomføre alle økter jeg har satt opp. Foruten overkroppsøktene som har en tendens til å falle ut etter som den kommer utenom treningsplanen for å bli en bedre løper. 

Jeg har lært en del om hva forskjellige treningstyper innebærer, og kjenner endelig at jeg har skjønt hva eksplosiv trening vil si kontra max styrke. Jeg har og lagt merke til at det er mye gøyere å løpe og kjøre løpeøkter når det blir variert og ikke bare den samme joggerunden hele tiden. Jeg løper intervall, kjører hastighetstrening og langkjør økter. Jeg varierer med å løpe på mølle, ute, og hva jeg velger å fokusere på. Og det er så gøy! Jeg var veldig glad i å løpe før, men nå er det en lidenskap. Jeg merker det spesielt på hvor entusiastisk jeg blir når temaet løping kommer frem i samtaler. 



Etter 5 uker med normal treningsmengde skal jeg i følge planen å ha 2 tunge uker. Det vil si at jeg kjører på med enten en ekstra løpekøkt eller en ekstra styrkeøkt i uken. Jeg er snart ferdig med min første tunge uke og må si jeg har taklet denne tunge uken mye bedre en hva jeg så for meg at jeg skulle. Jeg er riktig nokk sliten og trøtt i kroppen, og den har nokk fått seg en liten overraskelse. Jeg legger merke til at jeg  får ikke gjort like mye hjemme, men det er bare for 2 uker så det går fint. Det er viktig å slappe av når jeg kan merker jeg.

Likevel kjenner jeg på en helt spesiell mestringsfølelse. Jeg klarer mer langt mer enn jeg tror og jeg er positivt overrasket over meg selv. Det føles innmari godt å ha en kropp som fungerer så bra. Også er det veldig deilig når trening er gøy å gjennomføre!




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Gjerne legg igjen en kommentar her! ;)