onsdag, desember 02, 2015

Everybody counts!

Ikke reklame/sponset/samarbeid

Hei og god onsdags morgen!

Jeg har gjort noe jeg ikke har gjort før. Jeg har donert penger til Frelsesarmeen.
Jeg gikk etter jobb og julegavehandling gikk innom min lokale Coop Prix butikk for å handle meg rask middag og vaskepulver for å vaske klær. Jeg kom til kassen og så disse små lappene fra Frelsesarmeen hvor du kunne gi 50 eller 100 kroner til Julegryta. Jeg kikket en gang på den for å gi 50 kroner, og deretter på den for å gi 100 kroner og tenkte for meg selv: "skal jeg først gi, så blir det 100". Jeg tok lappen merket med 100 kroner og ga til mannen som satt i kassa. 


 

Det er en deilig følelse å ha bidratt, og å kunne gjøre det uten å tenke på penger. Jeg overlever fint uten den 100 lappen, og synes det er fint at den kan bidra til at noen andre kan få en gave de trenger. Da denne butikken er stemplet som en studentbutikk, synes jeg det også kjempefint at det er et 50 kroners valg. Jeg har vært student selv og vet godt hvordan det er å leve på studiepengene. Men jeg håper likevel det er flere som ønsker å gi og bli førstegangsgivere. 

Noe av grunnen til at å donere penger er på min To-do liste å gjøre ut året, er at jeg tror mange av oss undervurderer organisasjoner som Frelsesarmeen. Jeg har blant annet fått åpnet opp øynene mine en hel del med å jobbe på IKEA, og å være en del av flere store kampanjer som vi kjører. Slik som Brighter Lives for Refugees og Soft Toy for Education. 50 kroner for meg eller deg med fast jobb og en bra tilværelse betyr jo ikke så veldig mye, men det betyr så innmari mye for noen andre der ute. 

Jeg har en mistanke om at det er mange som tenker "pengene kommer jo dit de skal" eller "hvordan kan dette hjelpe". Og at mange stempler de som gir som personer som vil føle seg bedre. Jeg vil ikke føle meg bedre, jeg vil gjøre en forskjell. Og selv om pengebidragelsene er viktig, ønsker jeg en dag å gjøre noe MER enn å gi! Det finnes mennesker der ute som trenger en hjelpende hånd, som trenger disse organisasjonene som jobber for dem. Og de trenger givere som oss som tenker at de også fortjener et verdig liv. 

Dette er ikke reklame, eller noe samarbeid med noen som helst. Jeg ønsker bare å si noen ord om hva jeg tenker rundt dette. Og jeg ønsker og håper at noen andre donerer penger til en organisasjon de har lyst å støtte. Og jeg ønsker at skeptikeren hopper i det og blir førstegangsgiver ved å lese dette. Gi en julegave med stor betydning i år!


Tanken om "hva får jeg for dette?" streifet meg ikke en gang, og da var det jo en hyggelig overraskelse at det inni denne lille brosjyren lå ett håndlaget "til og fra" kort som jeg kan bruke på en julegave i år.

I made myself a "to-do" list for the rest of this year, and one of the things on the list was to donate money to a charity. So when the possibillity presented it self at the local grocery store - I just did it. I didn't stop to think about the money I would spend or what I would get from it. I just decided to contribute, without any thoughts behind. We tend to take christmas gifts for granted, and we tend to ignore the fact that there are people out there who need help. Who deserves a dignified life - just as much as us

But when you think about all the people who needs help, donating a small amount of money dont seem like much. And that the reason why I urge you to do it. It might not seem much for us, but for someone else it means the world! Give a christmas gift this year to someone who's in need!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Gjerne legg igjen en kommentar her! ;)