torsdag, desember 17, 2015

The Wake-up Light

God Torsdag!

Ikke sponset eller reklame. 
Bare personlig erfaring og glede. 


Tenk nå er det bare en uke til selveste julaften er her. Jeg jobber hver eneste dag til og med lillejulaften, det inkludert søndagen, så jeg tror denne uken kommer til å gå ganske fort. Det gjør ingenting for jeg er ferdig med julegavene, har baket alt jeg skal bake, og hoved vaskingen er gjort. Deilig! Det som gjenstår er litt pynting, stryking av gardinene og pynting av juletre. 

Men, det jeg vil skrive om idag er en fantastisk sak som har sørget for at jeg kommer meg opp om dagene. Nemlig min fantastiske Wake-up Light fra Philips.


Da forsovelsesstatistikken min lå på 2 ganger i uken gjennomsnittlig tipset jeg gubben om denne "dingsen" som julegave. Jeg fikk beskjed om at det kom jeg ikke til å få, så da kjøpte jeg den rett og slett selv. Selv om jeg viste at det kom til å bli trangt om pengene. Akkurat nå er det 1000 spenn jeg gjerne skulle hatt på konto, men til gjengjeld var det helt verdt det! 

Jeg har kun en gang ikke kommet meg opp etter at jeg startet å bruke denne og det var i dag. Grunnen til det var rett og sletten at jeg trengte søvn og at lysstyrken på vekkeklokken var for svak. Ellers med rett lysstyrke kommer jeg meg opp med en gang. Lyset er med på å forberede kroppen på at snart skal jeg opp. Før hørte jeg ikke alarmene mine en gang, nå hører jeg dem helt fint. Det sier litt. Men ja, hvordan fungerer denne?

Det er rett og slett en lampe og vekkerklokke i ett. Den skal simulere soloppgangen som skal stimulere kroppen din til å våkne på en naturlig måte. Setter du alarmen til kl 07:00 vil den gradvis begynne å lyse fra og med kl 6:30. I løpet av tretti minutter stiger lysstyrken, og når klokken slår 07:00 kommer alarmen på. Eller som Philips selv så fint skriver på sin nettside "Når lyset har fylt rommet, vil den naturlige lyden du valgte, fullføre oppvåkningsopplevelsen og gjøre deg klar for dagen som kommer."




Vekkeklokken består av 3 forskjellige "naturlige" lyder, eller som jeg ville sagt detdet 2 naturlige lyder + rolig piano musikk. Første lydvalg er en rolig og behagelig pianolåt, andrevalget er summelyden du gjerne finner i en skog med en ugle som gir lyd i fra seg av og til, og tredjevalget er fuglekvitter. Jeg er vandt til fuglekvitter fra mitt barndomshjem så jeg bruker selvfølgelig den. 

Wake-up Light kommer også med radio, så om du vil kan du fint bruke det som vekkerklokkelyd. Jeg har ikke prøvd det enda, men jeg pleier å skru på radioen når jeg stopper vekkeklokken. Med det naturlige lyset og radioen på skal det godt gjøres å sovne av igjen. Hvilken lysstyrke som får deg til å våkne er individuelt, og du må rett og slett teste ut. Jeg har erfart at jeg må bruke mellom 18-20 i styrke, altså full styrke.

Lampen har et elegant og lekkert design, som jeg personlig synes er veldig behagelig. Panelet i front er veldig delikat laget og knappene er touch-styrt for å unngå utstikkende knapper. Ellers er resten av funksjonsknappene smart plasert rundt sirkelformen. Der kan du stille alarmen, lysstyrke, styrke på selve klokken, styrke på lyden og sist men ikke minst har den en sovne-inn funksjon.

Det vil si at når du skal legge deg kan du bruke denne som en leselampe og når du skal legge deg kan du slå på funksjonen, stille inn hvor lenge den skal være så vil den gradvis senke lyset til det går av. Jeg synes den er veldig behagelig å bruke, for slik som den simulerer soloppgang om morgenen, vil den nå simulere solnedgang. Jeg pleier å ligge å slappe av og tenke på litt av hvert og jeg sovner som regel alltid før lyset rekker å slukke seg helt. 

Jeg er innmari fornøyd med denne! Og hvis du som meg sliter med å enten høre alarmene eller komme deg opp av senga, så anbefaler jeg denne. Eller noen av de andre modellene. Jeg har forøvrig modellen HF3510/01. Det finnes en som ser akkurat som denne bare med flere lyder og en enkel snooze funkjson. Denne modellen jeg har er mer en nokk for meg. 



When i was oversleeping about 1-2 times every week I decided to get me a Wake-up Light from Philips. I am really satisfied with is, as I haven't overslept since I got it. It simulates the sunrise to stimulate your body to wake up the natural way. The light starts 30 minutes before the alarm is set, and will gradually get stronger. It is very individual how strong light you need, I need about full strength. 

It comes with 3 sound options for the alarm. 2 natural sounds and one calm piano tune. The natural sounds are the humming of a forrest with an owl in the distance and bird chirping. I love the birds, as it reminds me of waking up in my childhood home. 

You also get a sleep-in function where the light will simulate the sunset. This will stimulate your body to relax and prepare to sleep. Almost every time I use it I'm far away into dreamland before it goes dark.

The design of this lamp is also very delicate and beautiful. I am very very satisfied with this. The model I have is HF3510/01. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Gjerne legg igjen en kommentar her! ;)