torsdag, oktober 29, 2015

Don't stress, start early



God kveld! 

Her er mitt lille koselige planleggingshjørne. I dag er det 29.oktober, og det er 1 måned til første søndag i advent, som i år faller på 29.November. Jeg har dermed begynt å innse at selv om det er opp mot 2 måneder til selveste julaften så har jeg ikke så alt for mange frihelger igjen. 



Så etter middagen var spist og litt oppvask var tatt lette jeg frem kalender og notatbøker for å få litt oversikt. Det er greit å plukke ut hva man ønsker å bake, hvem man skal sende julekort til og når diverse gaver må være klare. Det er greit å begynne å gjøre seg en tanke om hvordan man vil ha det til jul. Og når diverse gjøremål må gjøres. Om man skal gjøre gamle tradisjoner som vanlig eller finne på noen nye. 

Her hos oss er det en grei dose av både gammelt og nytt. Både jeg og gubben setter pris på å kunne lage våre egne tradisjoner med utgangspunkt i hver av våre familiers tradisjoner. Og i år lurer jeg på om jeg faktisk har lyst å lage pepperkakehus. Det hadde vært så gøy! Det er så innmari lenge siden jeg har gjort det. Jeg har lyst til å prøve ut nye ting, og for en gang skyld tørre å velge å starte tidligere. I år mangler det ikke noe på glede, entusiasme og lyst. 

Slik tror jeg nemlig at vi kan unngå mye unødvendig stress. Som for eksempel det med julegaver. Det er så typisk oss å være i siste liten. I år ser jeg for meg at jeg kan dele opp gavehandlingen i 2 deler. Del en er til familie og kjære oppe i nord, som skal unnagjøres før desember. Og del to er resterende familie og kjære her i Trondheim som skal unnagjøres relativt fort etterpå. Også skal jeg bruke litt tid, finne alternativer, undersøke butikkene og vite hva som er der. Og da må jeg jo starte ... nå!

Og det er i bunn og grunn greit, for i år blir det en arbeidsjul. Alt av ting som skal gjøres må strekkes ut over de ledige dagene vi har sammen. Og det er jo ikke til å legge skjul på at de er få. Gubben er student, og som en student får du det som regel travlere i disse tider og utover. Dermed er det veldig fint å planlegge allerede nå. 

Det jeg har fått gjort nå er å lage diverse lister. En liste over hva vi mangler av servise for å kunne stelle i stand et ordentlig juledekket bord, da jeg har vært så heldig å fått oppfylt mitt ønske om å feire her hjemme hos oss. Vi har begynt å samle på et servise, men har da typisk nokk enda ikke anskaffet oss blant annet middagstallerkener. Noe som er ganske viktig å ha i en serie!

Jeg har laget en liste over alle tanter og onkler, vennepar og kjente som skal få julekort. Som jeg senere i kveld skal legge meg i sengen å surfe ideer til på Pinterest. Jeg har veldig lyst til å trekke in DIY i julen, ved å lage litt pynt, julekort osv. Jeg vil at tiden fremover mot jul skal være inspirert av Slow living. Ting tar tid, og det er koselig. 

Nei, nå skal jeg hive meg rundt å stelle i stand kveldens måltid for kattene. Jeg skal ta litt mer oppvask, brette sammen klær og vaske litt mer. Også skal jeg kose meg skikkelig i nattpysj og med bildesamling på Pinterest. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Gjerne legg igjen en kommentar her! ;)