torsdag, juli 09, 2015

That need to organize

Hei og velkommen til mitt lille rotete hjørne. Eller, skrivebord. Hvor mange ganger har jeg ikke skrevet om at jeg må bli flinkere til å organisere og planlegge? At jeg må fylle kalenderen og skrive to do lister. Og følge dem. Hver gang er det akkurat det jeg låser meg fast i. Hvist jeg ikke følger listen eller kalenderen, hva er poenget? Og da detter jeg av. Jeg tror det er på tide å innse at til tross for to-do lister så må det være lov å være litt fleksibel, for det går ikke an å planlegge å være spontan. Det går heller ikke an å planlegge det uventede.



Ikke at jeg er en veldig spontan person, men det hender jeg skal møte en venninne ut av det blå eller blir ringt av jobb. Og da gjelder det å kunne godta at ting på lista blir gjort imorgen i stedet. Forhåpentlig vis. For de vil bli gjort. Jada, du må bare synes jeg er teit som ikke har innsett dette før. Men noen ganger er det alt for lett å se på det ugjorte som et lite nederlag. Og det er lett å bli oppgitt over hvor lite produktiv man er, eller hvor lite selvdisiplin man noen gang klarer å ha. Når jeg prøver å være streng med meg selv og få gjort ting, hender det ofte at jeg er for streng.

Så denne gangen har jeg lovet meg selv en rikelig dose med tålmodighet og fleksibilitet. Det tar tid å bli vandt med å huske å plotte inn jobbvaktene på kalenderen på dataen. Men det er en flott rutine å ha, for da har jeg oversikt her hjemme også. Og da slipper jeg å føle at det er krise når jeg glemmer å sjekke vaktskjemaene på jobb. Og jeg slipper å sitte på søndager å lure på om jeg hadde tidligvakt eller ikke.

Samtidig er kalenderen ett fint verktøy å planlegge trening og blogg. For her gjelder det også å være mer konsekvent men likevell fleksibel. Jeg bruker tross alt en digital kalender nettopp fordi den er redigerbar. Her hjemme har vi også en kalender i papirutførelse slik at jeg vet når gubben er på jobb og han vet når jeg er på jobb.  Her skriver vi også opp middager og avtaler. Greit å ha oversikt over hvor sin bedre halvdel er og om de glemmer en avtale eller trenger påminnelse.



Her pleier jeg og gubben fra tid til annen å planlegge middager ukentlig. Hender at vi faller litt av rutinen og glemmer det, som oftes skjer det når vi har vakter slik at middager utgår. Det er iallfall ikke til å skjule at planleggingen av middager ukentlig gjør at handleturer blir mer effektiv. Ikke minst blir det mindre turer, og mindre spontankjøp.

Kall meg gjerne gal som ALLTID går tilbake til å planlegge igjen, selv om jeg her deler negative erfaringer. Men det er så mye mer negativt med uplanlagte dager, for da klarer jeg hverken være konsekvent eller produktiv. Og fleksibiliteten blir jo helt på trynet for jeg ender alltid opp med å gjøre ting i siste liten. Og det vil jeg ikke ha noe av.

Og nå skal jeg huske å skrive på to-do lista at vi trenger en ny aktivitetskalender for denne er snart ferdig! ;)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Gjerne legg igjen en kommentar her! ;)