tirsdag, juni 28, 2016

Fra ti over til ti på

 

Hei dere!

Dere vet den grusomme følelsen av å forsove deg? Vel, jeg har hatt to ekle forsovelser på litt over 2 uker. Det har gitt meg en veldig ekkel følelse av å ikke være pålitelig. Jeg er og alltid sent ute til avtaler fordi jeg er en forferdelig "skal bare" person. Jeg er en evig tidsoptimist, og ett B-menneske som tror at ett minutt er 77 sekunder langt. Jeg tror alltid jeg skal rekke å gjøre så mye mer. Samtidig er jeg tidenes overbekymret og beskyttende kattemor, og sliter veldig med å stole på meg selv når jeg går ut døra. "Har jeg trekt ut mobilladderen?!" eller "Pokker, låste jeg døra eller?!". 

Men jeg ønsker jo at vennene mine skal kunne stole på meg. Og ikke minst ønsker jeg at min arbeidsplass skal anse meg som pålitelig. Og etter de to siste forsovelsene har jeg begynt å jobbe for å klare å være i tide. Som igjen fører til at jeg er ekstra stresset bare jeg er litt sent ute. Og hva skjer når jeg er stresset? Jo, jeg blir distré som bare pokker. "Shit, hvor er bankkortet?". "Hvor la jeg telefonen jeg nettopp hadde i hånden?".

Ikke minst er jeg urutinert når det kommer til soverutiner. Jeg er ikke trøtt om kvelde på grunn av mye dagslys og lysklokken fungerer dårlig når det allerede er lyst. Jeg er litt frustrert over at den som har hjulpet meg så mye i mørketiden nå er ubrukelig. Og med mindre og dårligere søvn så hører jeg ikke alrmene, og sliter med å komme meg opp. Det er som en evig vond sirkel. 

Alt dette er jeg bare nøgd til å ta tak i, så jeg har snekret sammen en liste over ting jeg kan gjøre for å forbedre alt dette. 

#1: Gjøre klar treningsbag/jobbsekk kvelden før.
Ett obvious tips, men også et tips jeg aldri har klart å følge. Men nå må det bare bli en endring, jeg som skifter mellom sekk eller veske alt etter som jeg skal gå/jogge eller busse. Greit å bare ha det gjort klart kvelden før. 

#2: Stå opp 30 min tidligere
Ikke så veldig enkelt når jeg er dårlig på å legge meg, men om jeg bare klarer å stå opp 30 min tidligere har jeg bedre tid til å gjøre unna rutiner om morgenen. Samtidig vil jeg ha bedre tid til uforutsette hendelser og på å være ett distre surrehode. 

#3: Gå ut av døra 10 min før jeg egentlig må
Jeg er fæl med å ikke være klar når jeg burde gå ut døra. Så jeg forlater hjemmet akkurat i siste liten. Eller litt for sent. Hvist jeg må gå ut døra kl 7, er jeg aldri klar før ti over. Nettopp derfor på jeg heller si til meg selv at jeg må gå ti på 7. 

#4: Ha klokken 5 minutter for snar
Dette er et tips som fungerte veldig bra for meg i ungdomstiden og helt opp til ett punkt hvor jeg bare sluttet å bruke det. Ikke vet jeg hvorfor, for det fungerer jo! De fem minuttene har så utrolig mye å si. 


#5: Ikke spille xbox til ugunstige tider.
Ugunstige tider vil si kl 22 på kvelden eller kl 11 på formiddagen når jeg begynner på jobb kl 14. Spiller jeg på kvelden blir jeg iallfall ikke trøtt. Å spille på formiddagen før jobb er bare dust. Så da må jeg bare stoppe med det altså.  

#6: Ikke mer "skal bare".
Miss tidsoptimist, nå er det slutt med alt dette "skal bare" tullet. Jeg skal ikke BARE lakke neglene når bussen går om 10 min. Jeg skal ikke BARE børste kattene når det er 15 min til bussen går. (uansett hvor dårlig samvittighet jeg har for at det er en stund siden sist). Jeg skal ikke BARE sjekke nettavisene når jeg har lagt meg. And the list goes on. Full stopp. 

#7: Få nok søvn
Ett meget godt tips, og et punkt jeg er alt for dårlig på. Det er jo ikke rart jeg ikke hører alarmene når jeg bare får 6 timer søvn etter en full arbeidsdag og tung treningsøkt. Blir jeg flinkere på noen av de andre punktene blir jeg flinkere til dette også. 

#8: Lese bok på sengen, ikke stirre på mobilen
Å surfe på mobilen på sengen er jeg og gubben ganske så fæle på. Og hvis jeg allerede sliter med å føle meg trøtt på grunn av dagslys, så hjelper iallfall ikke dette. Jeg må lære meg å sette på alarmene, og legge i fra meg telefonen med en gang jeg går på soverommet for å legge meg. Og jeg må mye heller begynne å lese en bok eller noe på sengen.

#9: Avslappende kveldsrutine
Mye av grunnen til at jeg ikke blir trøtt om kvelden kan være fordi jeg gjør ting som holder meg aktiv og våken. Som å ta oppvask for eksempel. Det kan være en mye bedre ide å kjøre i gang en kveldsrutine som å lage en kopp te og lese en god bok den siste halvtimen jeg planlegger å være våken. 


#10: Komme meg opp av sengen med en gang jeg våkner
ååååh, dette er så innmari tungt å få til! Og ikke minst vondt om jeg ikke er uthvilt. Likevel, viktig å prøve å få til. Det skal godt gjøres å sovne av igjen bare jeg kommer meg opp i sittende, og etterhvert ut av sengen og soverommet. 

#11: Sett av litt lengre tid til det som må gjøres
Som sagt, jeg er en tidsoptimist som tror ting tar kortere tid å gjøre enn hva de egentlig gjør. Så det kan være lurt å sette færre ting på to-do listen og heller vie dem litt bedre tid. 

#12: Skifte lyder på alarmene oftere
Enda ett tips som gang på gang viser seg å fungere ganske bra. Jeg ser den negative virkningen med en gang jeg begynner å bli dårligere på dette. For jeg blir etterhvert veldig vant med lydene på alarmene, og da reagerer jeg ikke like godt på dem. Så kveldens mål blir å skifte på de jeg har hatt alt for lenge nå!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Gjerne legg igjen en kommentar her! ;)